En kapsamlı domain rehberi burda

Katılım
13 Eyl 2023
Mesajlar
59
Tepkime puanı
169
Puanları
8
Selamlar, özellikle forum özelinde bu işe hevesli insan sayısının arttığını gözlemledim, buna bağlı olarak bir rehber hazırlama ihtiyacı hissettim. Bir işe başlamadan önce o sektörler alakalı genel detayları bilmek hem elinizi kuvvetlendirir, hem piyasadaki diğer müşteriler satıcılar tarafından kınanmadan sektöre adapte olmanızı sağlar. Öncelikle forumda en çok yanlışı yapılan 2 mevzudan başlayalım:

1- JENERİK DOMAİN

Forumda açılan 10 konudan 9'u "jenerik" adı altında açılmakta, oysa 10 domainden 8'i jenerik değil 😊

Bir domainin jenerik olarak nitelendirilebilmesi için başlı başına bir bütünü ifade etmesi ve TEK KELİME OLMASI gerekir.

Örneğin: cay.com jenerik bir domaindir ✅ zira tek bir kelimedir, cayci.com jenerik bir domaindir ✅ zira çay kelimesi "cı" yapım ekini alarak yeni bir kelime olarak türemiştir lakin caybardagi.com ❌ jenerik bir domain değildir zira tek kelimeden değil, iki farklı kelimeden oluşan bir bütündür.

2- Keyword Domain

Domaini oluşturan kelimelerin tamamının ve beraber oluşturdukları bütünlerin aranma hacmi yüksekse, keyword domain şeklinde nitelenir.

✅ Örneğin, sporhaberleri.com domaini keyword bir domaindir zira "spor haberleri" öbeği her ay binlerce insan tarafından aratılmaktadır.

❌ Lakin domain sporhaberlerinerede.com domainine keyword diyemezsiniz, zira bu domaini oluşturan kelimeleri ayrı ayrı sorgulayıp hacimlerine bakılmaz. Domaini yaratan kelimelerin tamamının aratılması gerekmektedir. Dolayısıyla "spor haberleri nerede" öbeğinin hacimleri düşük kalacağından sporhaberlerinerede.com domaini keyword domain değildir.


Jenerik ve keyword domaini açıkladık. Şunu da muhakkak belirtelim, "Her jenerik ve keyword domain muhakkak değerlidir." gibi bir şey de yok bu arada. Uzantısı "İstanbul.pwd" gibi bir şey alırsanız sırf "İstanbul" kelimesi içinde geçiyor diye çok değerli bir domain almış olmuyorsunuz. Yani bu "jenerik, keyword" konusunda çok da fazla saplantı beslemeye gerek yok. Bir domainin belki 100'den fazla pazarlama methodu olabilir. "Jenerik domain, keyword domain, yaşlı domain, niş domain, e-ticarete eğilimi olan domain, daha önce projelendirilmiş olan domain, marka değeri yüksek olan domain, okunuşu yumuşak domain, akılda kalıcı domain" vs şeklinde yüzlerce farklı varyasyonla pazarlama yapılabilir. Forumda özellikle bu keyword - jenerik mevzusuna takıntı beslendiği için bu ikisi üzerinden ilerleniyor, kesinlikle yanlış bir marketing.

3- Bir domainin ederini ne belirler?

Tüm samimiyetimle söylüyorum, sadece bu forumda günde belki 20 tane "domainimin ederi nedir?" şeklinde mesajlar alıyorum 😊

İnternet alabildiğince liberal bir ekonomidir, en serbest piyasadan daha serbest piyasadır zira alıcı da satıcı da sınırsızdır. Dolayısıyla bir domainin ederini de son kullanıcı dediğimiz, domaini alıp, üstüne projeyi kurgulayıp, parasını kazanan adam belirler.

Siz domaininizi xx olarak yatırımcı fiyatından satabilirsiniz, bir domain brokerı bunu xxx fiyata bir müşterisine satabilir, bu müşteri de domaini xxxx değerli bir marka haline getirebillir. İşte son kullanıcı dediğimiz barem bu baremdir.


Ticaretin en mühim kuralını domain sektörü konusunda da muhakkak hatırlamak faydanıza olacaktır:

"Bir malı satarken değil, alırken kazanırsınız."

Bu yüzden iyi bir domain satıcısı olmak için aynı zamanda iyi bir domain alıcısı olmak da farzdır.


Bir domainin kayıt fiyatı 75 TL diyelim. Örnek üzerinden ilerleyelim:

75 TL'den 10 tane sıfır kayıtlı domain aldınız. 750 TL harcadınız. Domainleriniz kötü. Satamadınız ve zarar ettiniz.

Ancak 750 TL'ye bir adet başkasından domain aldınız. Domain oldukça güzel. Bu domaini elinizde bir sene bekletip 7500 TL'den sattınız.

Şimdi mevzu biraz oturmuştur diye düşünüyorum.

Şahsen 20 tane kötü domaine 5000 TL vereceğime, bir tane iyi domaine 5000 TL veririm. 20 tane domaini elimden çıkarmakla uğraşmak yerine, o 1 domainim gerekirse elimde senelerce tutarım ve yüksek bir kâr marjıyla satarım. Mantıklı olan davranış her zaman budur.


50 TL'ye kaydettiğiniz bir domaini 4-5 katlarına satmak her ne kadar güzel bir hayal olsa da gerçekler her zaman o kadar tatlı olmayabilir. İşe bir "yatırım"dan ziyade, "kolay para" gözüyle baktığınız sürece çok üzgünüm ki alan adlarınız elinizde patlayacak ve zarar edeceksiniz.

Bu demek değildir ki "başkasından almayıp sıfırdan kayıt ettiğiniz her domain elinizde kalacak". İyi ve kötü domain arasındaki farkları bilmeniz gerek.

Bir domaini ilk kayıt edecek şahıs siz iseniz bunun değerli bir domain olması için birçok işinin ehli insanın tavsiyeleri var. Genel olan ve herkes tarafından bilinen şartlar kısa olması, diğer uzantılarının doluluk durumu vs.

Ben kendi tecrübelerimden yola çıkarak konuşacak olursam iyi bir domain kaydetmenin "ince görüş gerektiren" şartları:

Domain hafızada yer ediyor mu?

Bir haber.com almak var, bir de sondakikaguncelhaberler.com almak var. Ziyaretçi hangisini kafasında tutar? Cevabınızı verdiniz.

Bu domaini alırsam kurumsallara satış yapabilir miyim?

Yine çok çok ince bir detay ama ben muhakkak dikkat ederim. Örneğin bazı sektörler vardır. O sektörün piyasa belirleyicilerinin kazançları bellidir. Yani bir kırtasiye sektöründe domain almak var, bir de yapay zeka sektöründe domain almak. Hangi sektörde daha yüksek bütçeli satışlar yapılabilir? Cevabınızı verdiniz.


Sektördeki arkadaşlara son tavsiyem kendilerine şu soruyu da sormaları:


Ben bu domainin yatırımcısı mıyım son kullanıcısı mı?

Birinden 1000 TL'ye domain aldınız. 2000 TL'ye sattınız. O da başkasına 10.000 TL'ye sattı. Alan adam da o domaine harika bir proje inşa etti ve aylık 10 bin TL kazanmaya başladı. Bu denklemde kazanan herkes, bunda sorun yok lakin aslında en çok kazananlar projeyi yapan adam ve ona son olarak o domaini satan adam. Siz bu zincirin neresinde olacaksınız? Buna iyi karar vermeniz gerek. İlk alıcısı olup sürümden mi kazanacaksınız yoksa elinizdekinin değerini bilip "o son kullanıcıya" domaini satan o vizyoner adam mı? Cevap sizin.


Şu yanlışı yapmayın!

Sizin domaininize ilgi duymayan adama domain pazarlamayın!

Bu yalnızca müşteriyi kaçırmanıza sebep olur. Dünyanın en irite edici hareketi: "Hocam elimde şöyle bir domain var. İlgilenir misiniz" sorusudur.

Belki günde böyle 20 mesaj alıyorum ve hiçbirine geri dönüş yapmıyorum.

Müşteri X sektörde bir domain ihtiyacı olduğunu belirten bir konu açar, elinizde o sektöre uygun bir domain vardır ve özel mesajla yollarsınız, sorun yok.


Spor domaini arayan adama "Hocam elimde ceyiztakimlarifull domaini var" mesajı atmayın.


Domainleriniz iyiyse, müşteri emin olun size zaten ulaşacaktır.


Son olarak domain sektörü, kripto para sektörü gibidir. Bir domaini kayıt edip 3 gün sonra 5 katı fiyata satabileceğini sanmak her ne kadar iyimserlik olsa da, "bu domain benim elimde kalırsa, hak ettiği değerine ve müşterisine ulaşana kadar her sene yenileme ücretlerini öder miyim?" şeklinde kendinize soru sorun.



Bir sektöre başlamadan önce her zaman o işin en iyilerinin hayatlarına ve çalışma prensiplerine odaklanmak, araştırmak başarıyı çeker.

Bu sebeple bir de bonus olarak size bir yerli bir de yabancı, muhteşem domain portföylerine sahip insanı önereceğim.

Rich Schwartz - Meşhur domainking.com adresinin sahibi. "10 kötü domaini sıfırdan alıp satmaya çalışacağına, 1 iyi domaine iyi para verip çok daha katlarına satmaya çalış"tır her zaman felsefesi.

Kıvılcım İstanbulluoğlu: cicek.com, kitapyurdu.com vb. inanılmaz alan adlarının ilk sahibi. Kendisinin bir blogu var, o blogtaki içerikleri de hatmederseniz, oyuna 1-0 önde başlarsınız.


İçeriği okuduğunuz için teşekkürler. Hem domain yatırımcılarına, hem domain satıcılarına başarılar ve bol şanslar dilerim.
 
Üst